Մինչ շատերը տարիներ շարունակ դժգոհում են գործազրկությունից ու հատուկ աշխատանքային հրավերների սպասում, որոշ երիտասարդներ ինքնուրույն հիմնում են սեփական բիզնեսը եւ հաջողությունների հասնում՝ առանց ֆինանսական լուրջ աջակցությունների ու ծանոթությունների: Banks.am-ը «Զրոյից» խորագրի ներքո ներկայացնում է հաջողակ երիտասարդների բիզնեսներն ու դրանց հիմնադրման պատմությունները:***Մանկության ընկերներ Հարություն Մկրտչյանը եւ Նարեկ Քեյանը 2015-ին հիմնել են Coffee House ընկերությունը, որը Հայաստանում առաջին սուրճի վաճառքի ցանցն է: Նրանք բակալավրիատի ուսանող էին, երբ Սլավոնական համալսարանի հարեւանությամբ գտնվող կրպակում սկսեցին սուրճ վաճառել: 24 եւ 25-ամյա գործարար ընկերների հիմնած ցանցն այժմ ունի 10 մասնաճյուղ: Ոգեշնչվելով Starbucks-իցՀարություն. 15 տարեկանում կարճաժամկետ կրթական ծրագրով Չինաստան էի մեկնել, առաջին անգամ Starbucks-ի սրճարաններից մեկում եղա ու զգացի, թե մարդիկ ինչ սիրահարված հայացքով են սուրճ գնում եւ ինչքան սիրտ ու հոգի է դրված այդ գործի մեջ: Երբ վերադարձա, նկատեցի, որ Հայաստանում դրա պակասը կա: Այդ ժամանակ դեռ նման բիզնես հիմնելու մասին չէի մտածում, համալսարան ընդունվելու տարիներն էին, զբաղված էի պարապմունքներով: Երբ արդեն Սլավոնական համալսարանում էի սովորում, հարեւանությամբ մի լքված կրպակ էի նկատել, որն օգտագործվում էր որպես երթուղային տաքսիների դիսպետչերանոց: Ընկերոջս հետ որոշեցինք վարձակալել տարածքն ու սուրճ վաճառել: Այդ ընկերը Նարեկը չէր, նա այդ ժամանակ դեռ բանակում էր ծառայում: Ընդհանուր 100 000 դրամ ծախսեցինք ամբողջ գործի վրա: Երկու-երեք ամիս աշխատեցինք ու փակեցինք կրպակը. 17-18 տարեկան էինք, փորձ չունեինք: Հարություն Մկրտչյանը Լուսանկարը՝ Մեդիամաքս Նարեկ. Երբ ծառայությունից վերադարձա, սկսեցի եղբորս հետ համակարգչային խաղերի կենտրոնում աշխատել: Օրական 16 ժամ աշխատում էի ու հասկանում, որ նման տեղում աշխատելու համար չեմ ծնվել: Բայց գործս նվիրված էի անում, ու Հարութը հենց դա նկատեց: Նա տեսավ հաճախորդների նկատմամբ իմ վերաբերմունքն ու առաջարկեց վերաբացել նույն կրպակն ու միասին աշխատեցնել: Նարեկ Քեյանը Լուսանկարը՝ Մեդիամաքս Ծնողներից պարտքով գումարՆարեկ. Յուրաքանչյուրս մեր ծնողներից 100 000 դրամ խնդրեց՝ պարտքով: Հաշվարկել էինք՝ ընդամենը 200 000 դրամ էր պետք՝ վարձակալելու, վերանորոգելու, տեխնիկա, սուրճ ու բաժակներ գնելու համար: Համեմատության համար ասենք, որ հիմա նոր մասնաճյուղ բացելիս մոտ 30 անգամ ավելի գումար ենք ծախսում: Մեկ ամսում մեր ներդրած գումարը վաստակեցինք ու վերադարձրինք ծնողներին, հետագա աշխատածը ներդնում էինք գործում: Շատ երկար ժամանակ գումար չենք վերցրել բիզնեսից, որ կարողանանք ամենալավ սարքավորումներն ու սուրճը գնել: Կրպակը բացել ենք 2015-ի հոկտեմբերի 5-ին, առաջին վաճառքը երկու սեւ սուրճն էր, ես եմ պատրաստել: Սուրճ պատրաստել չգիտեի, առաջին օրերին վատ սուրճ եմ վաճառել, հուսամ՝ այդ հաճախորդները ներել են ինձ (ծիծաղում է - հեղ.): Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Ի՞նչ պետք է, կանենք Հարություն. Մեր առաջին 6 կրպակների ամբողջ աշխատանքներն ինքնուրույն ենք արել. ե՛ւ մեխ խփել ենք սովորել, ե՛ւ կահույք պատրաստել: Նարեկը հեռակա ուսուցում էր ստանում Երեւանի պետական համալսարանի պատմության ֆակուլտետում, ժամանակ ուներ վաճառելու. առաջին երեք ամիսներին նա է սուրճ պատրաստել ու վաճառել: Ես Սլավոնականի տնտեսագիտության ֆակուլտետում էի, դասերի պետք է հաճախեի, դասերից հետո կամ դասամիջոցներին էի գնում նոր ապրանք բերելու իմ մեքենայով: Հպարտ էի, որ ուսանող տարիքում իմ գումարը կարողանում եմ աշխատել, ընդհանրապես վատ չեմ զգացել, որ համալսարանի տարածքում ենք այս գործը սկսել. կուրսեցիներս էլ աջակցում էին, դասամիջոցներին գալիս էին սուրճ գնելու: Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Երբ դեռ փորձ չունես Նարեկ. Մեր ընկերներից երկուսը առաջարկեցին, որ իրենք էլ նման կրպակ աշխատեցնեն Տնտեսագիտական համալսարանի հարեւանությամբ. այդ ժամանակ մենք դեռ չէինք հասկանում, որ դա ֆրանչայզինգ է: Ստացվում է՝ բացվեց մեր երկրորդ մասնաճյուղը: Չնայած դրանից շատ քիչ գումար էինք ստանում, այն մեզ օգնեց հասկանալ, որ մեր բիզնեսը կարող է աճել եւ ցանց դառնալ: Ամիսներ անց նոր մասնաճյուղ բացեցինք: 2016-ին միաժամանակ չորս մասնաճյուղ բացեցինք տարբեր վայրերում, բայց վարձակալում էինք միեւնույն մարդուց. արդեն 7 մասնաճյուղ ունեինք: Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Պատկերացրեք՝ մշտապես վերելք էր, ու որոշ ժամանակ անց ստիպված եղանք այդ չորսը փակել վարձակալության հետ կապված խնդիրների պատճառով: Թվում էր՝ ամբողջը կորցրինք, ընդ որում, այդ կրպակները շատ լավ աշխատող վայրերում էին: Մեկ տարվա ընթացքում մի մասը հարակից տարածքներում վերաբացեցինք: Ի՞նչ, որտե՞ղ, ե՞րբՆարեկ եւ Հարություն. 2017-ի ամանորյա տոնավաճառի ժամանակ Հյուսիսային պողոտայի կրպակներից մեկը վարձակալեցինք, բավականին շատ գումար ծախսեցինք ու պատահաբար տեղեկացանք, որ լուրջ մրցակից ունենք. տեղական խոշոր ընկերություններից մեկն անվճար սուրճ ու թեյ էր բաժանում: Հուսահատվել էինք, բայց հետո իմացանք, որ ավելի շատ սուրճ ենք վաճառել, քան նրանք՝ անվճար բաժանել (բաժակների մատակարարից էինք սպառված բաժակների քանակը ճշտել): Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Այս տոնավաճառից հետո հասկացանք, որ մեր բիզնեսը կարող է աշխատել ոչ միայն համալսարանների տարածքում, այլեւ ցանկացած ակտիվ հատվածում, ու բացեցինք Աբովյան փողոցում գտնվող մասնաճյուղը: Մինչ Աբովյանի կրպակը մեր բրենդի ճանաչելիությունը դեռ մեծ չէր. այժմ հասել ենք այն փուլին, որ շատերը ցանկացած սուրճի կրպակ ասոցացնում են Coffee House-ի հետ: Մեր բոլոր կրպակներում մշտապես հերթեր են գոյանում. պահանջարկը մեծ է: Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Coffee House կա նաեւ Ծաղկաձորում. ֆրանչայզինգի տարբերակով է գործում: Մտածում ենք՝ ապագայում նաեւ երկրից դուրս մեր մասնաճյուղերն ունենանք, Թբիլիսին ենք դիտարկում: Եվս տասը նոր մասնաճյուղ հնարավոր է՝ ավելացնենք, հիմա քննարկումների փուլում ենք, գուցե նաեւ սրճարան հիմնենք:Հաջողության գաղտնիքը Հարություն. Սկզբում մեր միակ նպատակը մեր գրպանի համար մինիմալ գումար ապահովելն էր, բայց հենց ամենասկզբից մեր բոլոր ակնկալիքները գերազանցվեցին: Մեզ համար մշտապես կարեւոր է եղել հաճախորդի ժպիտը: Հենց սկզբից շատ մատչելի գներ ենք սահմանել: Միայն գումար աշխատելու, բիզնես տեսանկյունից չէինք մտածում, պարզապես ուզում էինք՝ սուրճը հասանելի լինի բոլորին ու հատկապես ուսանողներին: Լուսանկարը՝ Մեդիամաքս Մենք բարիստա չենք, բայց եթե այդ համեմատականը տանենք, մենք նաեւ շինարար ու կահույքագործ չենք, բայց երբ մեզ անհրաժեշտ է, դառնում ենք այդ մասնագետն ու անում այդ գործը: Անպայման չէ՝ դու մասնագետ լինես, շատ բարիստաներ կարող են նման բիզնես հիմնել ու ձախողել: Ստացվում է՝ գաղտնիքը պատրաստելու մեջ չէ, այլ՝ նպատակների, մոտեցումների ու բիզնես գաղափարի: Կարո՞ղ է գիտեք՝ հեշտ էՆարեկ. Շատ հաճախ ենք խնդիրների հանդիպել, սկզբում բաժակները «Փեթակ» առեւտրի կենտրոնից էինք գնում, մի օր պարզվեց՝ Չինաստանից բաժակ չեն ներկրել. խնդիրն այնքան լուրջ էր, որ մտածում էինք անգամ փակել բիզնեսը: Ընկերների միջոցով լուծում գտանք, այդ պահին ինչ կար շուկայում, սպառել էինք, մինչեւ գումար հավաքեցինք ու մեր լոգոյով բաժակներ պատվիրեցինք: Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Հարություն. Սկսել ենք սուրճի 5-6 տեսակով: Ներկայում 70 տեսակի ըմպելիք ունենք՝ Mac-ից մինչեւ Lavazza:Հիշում եմ, երբ զանգահարեցի Հայաստանում Lavazza սուրճի ներկայացուցչին եւ առաջարկեցի համագործակցել, ասաց՝ ուզում է մեր կրպակի նկարը տեսնել, ուղարկեցի, ու հետադարձ զանգ չստացա: Ինքս զանգահարեցի, ասաց՝ համաձայն չէ, որովհետեւ փոքր բիզնես է, բայց, ի վերջո, մեզ հաջողվեց նրանց համոզել: Այսօր դարձել ենք նրանց ամենամեծ սպառողներից մեկը Հայաստանում: Ստացվում է՝ կապ չունի մեծ է, թե փոքր է բիզնեսը, պետք է աջակցել, որովհետեւ ժամանակը ցույց է տալիս, որ հիմնականում փոքր բիզնեսներն են մեծանում, մեծերը՝ փակվում: Ամալին զրուցում է Հարությունի եւ Նարեկի հետ Լուսանկարը՝ Մեդիամաքս Բիզնեսը տարիք չի հարցնում Նարեկ. Քանի որ մեր գործը եւ հաճախորդին շատ ենք սիրել, հաղթահարել ենք բոլոր խնդիրները. սա այն եզակի գործերից է, որ հնարավորություն է տալիս օրվա ընթացքում հազարավոր մարդկանց երջանկացնել: Հաճախորդներին սիրելը կարողացել ենք փոխանցել նաեւ մեր աշխատողներին՝ երկար զրույցների ու ժողովների արդյունքում: Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Հարություն. Շատերը մտածում են՝ երկուսս ինչ-որ մեկի աշխատողն ենք, երբ տեսնում են՝ այսքան երիտասարդ ենք: Մեր ամբողջ թիմն է երիտասարդ, 17-26 տարեկան ենք: Մթնոլորտն ընկերական է, ղեկավար-աշխատակից հարաբերություններ չունենք. բոլորս ընկերներ ենք, ուղղակի մի ընկերն ավելի շատ լիազորություններ ունի, քան մյուսը: Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Սուրճ՝ անգամ գումար չունեցողների համարՆարեկ. Առաջին օրվանից սկսել ենք հաճախորդների անունները գրել բաժակների վրա: Մենք Հայաստանում առաջինն էինք նաեւ, որ սկսեցինք քարտեր բաժանել. վեց անգամ գնելուց հետո յոթերորդ սուրճը՝ անվճար: Հարություն. Հայաստան ենք բերում եւս մեկ մշակույթ՝ «կախված սուրճի» գաղափարը: Ցանկացած մարդ կարող է գնել սուրճ՝ քարտի տեսքով, ու թողնել մեր կախիչի վրա այն մարդու համար, որը հնարավորություն չունի գնելու այն: Մենք միշտ էլ փորձել ենք հյուրասիրել կարիքավորներին, սակայն այս կերպ հաճախորդներն են հնարավորություն ունենում բարի քայլ անելու: Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Մի բան չանեսՆարեկ. Մի պահ այնքան շատ էին սուրճի կրպակները, որ մեր ամեն մի մասնաճյուղի մոտ 6 մրցակից ունեինք: Բայց նրանք մեզ չէին խանգարում, ընդհակառակը՝ օգնում էին շուկան զարգացնել: Հետագայում շատ կրպակներ փակվում էին, ու նրանց հաճախորդները մեզնից էին սկսում օգտվել: Կարիերայից բիզնես դժվար էՀարություն. Ես ինձ երբեք չեմ պատկերացրել առավոտյան աշխատանքի գնալիս եւ գրասենյակային հստակ ժամերով աշխատելիս: Գուցե ինչ-որ տեղ ափսոսում եմ, որ կարիերա չեմ սկսել, եթե այս գործը 25 տարեկանում անեի ու մինչ այդ կարիերաս սկսած լինեի այլ ընկերություններում, շատ ավելի լավ կլիներ: Մյուս կողմից, շատ հնարավոր է՝ կարիերան թույլ չտար բիզնես սկսել, այդ դեպքում չես ուզում աշխատավարձից կտրվել, շատ պահող բաներ են լինում: Coffee House-ի թիմը Լուսանկարը՝ Անձնական արխիվ Նարեկ. Հաճախ նախանձում ենք գրասենյակային աշխատողներին, որ ժամը 18:00-ին վերջացնում են գործն ու իրենց համար ապրում. մենք 24 ժամ աշխատում ենք ու մեր միտքը մշտապես զբաղված է: Մյուս կողմից էլ՝ չնայած մարդիկ հիմնականում ուրբաթ երեկոն գնահատում են, իսկ մենք երբ ուզենք, կարող ենք «ուրբաթ երեկո» անել: Մեր ձեռքում է գործը. ե՛ւ ազատ ենք, ե՛ւ կապված:Հարություն եւ Նարեկ. Եթե այս ամենը կորցնենք, մենք պատրաստ ենք ամբողջը զրոյից սկսել ու ընդհանրապես չընկճվել, մինչդեռ գրասենյակային աշխատողների համար այդ գործընթացը, չեմ կարծում, նույնքան հեշտ լինի: Հեղինակ՝ Ամալի ԽաչատրյանՆախագծի ղեկավար՝ Տաթեւ ՀովհաննիսյանԼուսանկարները՝ Էմին Արիստակեսյանի եւ Coffee House Company-ի«Զրոյից» շարքի մյուս նյութերը Tweet Դիտում՝ 56908